سونامی‌اعلام برائت

رفتارها و صحبت‌های احمدی‌نژاد و یارانش دیگر خریدار ندارد. تا پیش از این اصولگرایان در مقابل احمدی نژاد سکوت پیشه کرده بودند حالا کم کم قفل زبان‌ها شکسته می‌شود و هر کدام به نحوی رفتار احمدی نژاد و یارانش را محکوم می‌کنند. یک روز آیت‌الله مصباح یزدی، یک روز هم حجت‌الاسلام ذوالنور. احمدی نژاد و یارانش ادعاهای عجیب و غریب می‌کنند و به مسوولان برچسب می‌زنند و توهین می‌کنند. همین رفتار‌ها موجب شده است که حامیان قدیمیشان به صدا در بیایند و رفتارهای آن‌ها را محکوم کنند. جدیدترین واکنش برای مجتبی ذوالنور نماینده اصولگرای مجلس است که می‌گوید: «نعوذبالله انگار احمدی‌نژاد روانگردان مصرف کرده است.»
ذوالنور در گفت و گو با «خبرآنلاین»  در پاسخ به این سوال که این روزها احمدی‌نژاد با تیم مشاوران و معاونانش انتقاداتی را مطرح می‌کند که بسیار تند است  و یک جدالی هم میان مسئولین به راه افتاده است این رفتار را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ می‌گوید:
کاری که احمدی نژاد انجام می‌دهد نه اخلاقی است و نه شرعی چراکه سرتا پا دروغ است. نکته دیگر اینکه به نظر می‌رسد ایشان خود را در حالتی قرار داده است که گویا روانگردان مصرف کرده است نعوذبالله نمی‌خواهم بگویم ایشان چنین کاری کرده است اما منظورم این است که حالتشان مانند حالت افرادی که روانگردان مصرف کرده‌اند در یک فضای توهمی ‌است یعنی فکر می‌کند 80 میلیون نفر  به دنبال او هستند امروز فضای جامعه این نیست. احمدی نژاد جایگاه ریاست جمهوری و شخصیت دوم نظام بودن را وهن کند و به عنوان فردی که زمانی بعد از مقام معظم رهبری قرار داشت امروز به دنبال مشایی و بقایی افتاده است. افراد نابابی که وزن همه چیز را با هوچیگری و زنبیل بازی و ... پایین آوردند. واقعا وقتی مردم به این فکر می‌کنند که رئیس جمهورشان کسی بوده است که تا چنین درجه‌ای جایگاه ریاست جمهوری را تنزل داده است دچار مشکل می‌شوند.
من نمی‌خواهم بگویم ما در دستگاه‌های دیگر مانند قوه قضائیه یا مقننه و... مشکلی نداریم بلکه  مشکل وجود دارد اما راه حل آن در پیش گرفتن چنین روش‌هایی نیست. هدف وسیله را توجیه نمی‌کند به این معنا که اگر می‌خواهیم به کسی انتقاد کنیم به هر ابزاری متوسل شویم و با آن جایگاه بازی کنیم.


ذوالنور همچنین در پاسخ به  این سوال که «به‌هرحال آقای احمدی نژاد که یکباره این چنین نشده او به هر حال در طول این چند سال تا حدودی این خصلت‌هایش را نشان داده است چرا تا پیش از این به ویژه از سوی اصولگرایان حمایت می‌شد و امروز همه نقد می‌کنند؟» گفت:   
میزان حال فعلی افراد است. من معتقدم هیچ جریانی در کشور با کسی نباید عقد اخوت داشته باشد جز حول محور منافع ملی، آرمان‌های یک نظام و مردم تا زمانی که فردی یا جریانی در آن راستا حرکت می‌کند حرف و مخالفتی وجود ندارد و باید او را حمایت کنیم اما هر کجا از این مسیر منحرف شد و در مقابل منافع ملی ایستاد باید درمقابل او بایستیم.
من کاری به اصولگرا و غیر اصولگرا ندارم؛ هرکجا این دولت کار درست و خوبی انجام دهد با اینکه نقد سیاسی به او دارم  وظیفه خودم می‌دانم از آن حمایت کنم. هرکجا هم مشکلی ببینم نقد می‌کنم. اگر از نظر جناح سیاسی با این دولت همراه نیستیم به این معنا نیست که اگر دولت کار خوبی انجام داد از آن حمایت نکنیم. در دوران احمدی نژاد کارهای عمرانی خوبی صورت گرفت ما از آن حمایت کردیم. اگر ما در مقابل فتنه ایستادیم برخی آن را به حمایت از احمدی‌نژاد تعبیر کردند؛ اصلا بحث فتنه و احمدی‌نژاد نبود بلکه فتنه در مقابل نظام بود نه احمدی‌نژاد؛ احمدی‌نژاد خودش یکی از پایه‌های فتنه بود. لذا نمی‌گوییم اگر ما در مقابل فتنه ایستادیم یعنی از احمدی‌نژاد حمایت کردیم. در مورد فتنه تمام جریان سلطه پشت آن بود که همه آنها را با کد می‌توانم بیان کنم. لذا برخی این موضوعات را به هم پیوند می‌دهند و تصور می‌کنند مقابل فتنه ایستادن یعنی تائید احمدی‌نژاد درحالی که اینها دو مقوله جدا از هم بود؛ بله برخی کارهای احمدی نژاد خوب بود و ما از آن حمایت می‌کردیم اما برخی رفتار‌های دیگر مانند‌ هاله نور و اعتقادات امام زمانی الکی و توهم‌های اینچنینی را ما همان زمان هم به شدت نقد می‌کردیم و امروز هم نقد می‌کنیم. این مسائل اقتضائی است و بستگی به نوع و رفتار فرد دارد. من عادت ندارم شخص را تائید و رد کنم بلکه در مورد عملکردها نظر می‌دهم.
این نماینده مجلس همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر «بحث تخلفات احمدی‌نژاد از اواخر  مجلس هشتم خیلی مطرح شد و در مجلس نهم به اوج رسید چقدر قوه مقننه به دنبال پیگیری این تخلفات بود و هست و چرا با وجود مستندات قوه قضائیه به آن رسیدگی نکرد؟ فکر می‌کنید مصلحت‌اندیشی وجود دارد؟» گفت:
من در آن زمان مجلس نبودم؛ اما فردی که در سمت ریاست جمهوری قرار دارد مصون است و معمولا تا یک خلاف متقن و برجسته که مصداق بین جرم و قابل اثبات باشد اتفاق نیفتد این مصونیت از آنها سلب نخواهد شد. اما اگر این جرم قابل اثبات باشد یا خود قوه قضائیه به عنوان  مدعی العموم بتواند به موضوع ورود کند آنجا هم انتظار برخورد وجود دارد. اما در مجموع من عملکرد قوه قضائیه را در رسیدگی به تخلفات مسئولین مثبت ارزیابی نمی‌کنم. معتقدم قوه قضائیه نباید منتظر باشد تا از یک مسئولی شکایت شود. وقتی می‌بیند خطایی رخ داده است  و حیف و میلی در بیت‌المال به وجود می‌آید یک شان مدعی العمومی‌دارد و خودش باید وارد شود و با آن برخورد کند».
پیش از این هم آیت‌الله مصباح یزدی بود که در گفت و گویی اظهار کرده بود: « اعمال و رفتار امروز احمدی‎نژاد را تأیید نمی‎کنم، چون اکنون یک حالت انحرافی در او می‎بینم.»
حالا احمدی نژاد و یارانش بیش از پیش تنها شده‌اند. اصولگرایان که مدتی در قبال او سیاست سکوت را پیشه کرده بودند این روزها از این جریان اعلام برائت می‌کنند. پیش از این هم محمدنبی حبیبی در گفت‌وگو با ایلنا، در واکنش به اینکه چرا اصولگرایان با توجه به گفتار و رفتار اخیر احمدی‌نژاد، سکوت اختیار کرده‌اند، گفته بود: معتقد به سکوت نیستم بلکه معتقد به بی‌اعتنایی اصولگرایان نسبت به احمدی‌نژاد هستم.
دبیرکل حزب موتلفه تاکید کرد: یعنی تذکر اصولگرایان را خیلی مفید تلقی نمی‌کنم چون آقای احمدی‌نژاد ثابت کرده است که هرچه خودش به نظرش می‌رسد آن را حق مطلق می‌داند و تذکر و  اظهار نظر خیلی در ذهن ایشان موثر نیست .
وی افزود: بنابراین سکوت اصولگرایان مطلقا نباید علامت رضایت از موضع‌گیری‌های احمدی‌نژاد  تلقی شود.
دبیرکل حزب موتلفه درپاسخ به اینکه آیا ممکن است سکوت اصولگرایان نسبت به اظهارت احمدی‌نژاد علیه لاریجانی این باشد که نسبت به ائتلاف او با اعتدالگرایان و اصلاح‌طلبان موضع دارند و موافق حذف لاریجانی‌ها هستند،‌ اظهارداشت: اینکه حرف‌های احمدی‌نژاد مورد تایید کامل همه اصولگرایان باشد اینگونه نیست و در مواردی هم که برخی از اصولگرایان تشخیص می‌دهند در مورد اظهارنظر یک شخصیتی سکوت کنند و این به هیچ وجه علامت رضا نباید تلقی شود.
حبیبی بیان کرد: در مواقعی برخی از اصولگرایان مانند حزب موتلفه اسلامی‌لازم نمی‌بیند خیلی اظهارنظر کند اما این معنایش تایید مواضع احمدی‌نژاد نیست.